06.29. – Egy tasak teljesítmény – A futás ehető kiegészítői

Körkép a futáshoz használt táplálékkiegészítőkről

Szűcs Csaba 1993-ban energiazselé és izotóniás ital nélkül állította fel a máig érvényben lévő magyar maratoni csúcsot. Valószínűnek tartja, hogy ha már akkoriban is lett volna megoldás az elvesztett energia pótlására, a csúcsidő is jobb lehetne, hiszen ezek a készítmények valóban javíthatják a teljesítményt. Minden idők leggyorsabb magyar maratoni futója a Spuri Futóbolthálózat tulajdonosaként érdeklődve követi az újabbnál újabb táplálékkiegészítőket. Az alábbi cikkben a legfontosabb tudnivalókat osztja meg veled.

“Ha már a kilencvenes évek elején is elérhető lett volna a táplálékkiegészítők ma megszokott, széles választéka, talán a magyar maratoni csúcs is jobb lehetne. 1993-ban, a rekordidőm felállítása idején azonban még nem volt mihez nyúlni, akkoriban még nem tudtuk az elvesztett energiát olyan egyszerűen pótolni, mint ahogyan tesszük azt ma. Egyetlen tasak zselével egyetlen pillanat alatt annyi energiát nyerünk, amennyit felhasználni csak több kilométernyi fáradtságos munkával lehet.

A futáshoz használt táplálékkiegészítők mára önálló piacra tettek szert, egy egész iparág épül a mozgás közben elveszített energia és a kiürülő ásványi anyagok pótlására. De vajon mit, mikor és mivel érdemes fogyasztani?

A zselék, szeletek és italok útvesztőjében három fő csoportot különböztethetünk meg.

A kiegészítők egy része az energia pótlását szolgálja. Ezeket a szeleteket, géleket fogyaszthatod edzés vagy verseny előtt és közben is. A gabonalapú változatok lassabban szívódnak fel, vagyis azokat a terhelés előtt érdemes enni, kiválóan alkalmasak arra, hogy maximumra töltsék az energiaraktárakat.

Edzés vagy verseny közben, különböző zselékkel és koncentrátumokkal lehet feltölteni a kiürülő energiaraktárakat. 10-15 km-es táv felett már javasolt pótolni az energiát, egy maratoni távon 5-10 kilométerenként lehet belőle fogyasztani. Összetételtől függően a zselék és koncentrátumok hatóideje 5-10 perc között alakulhat, eddig kell kitartani a csökkent energiaszinttel.

Persze fontos, hogy az edzettséget egyik energiatermék sem helyettesíti, ezek a kiegészítők a teljesítmény fokozását és fenntartását segítik, de a kilométereket nem gyűjtik helyetted, azt neked kell megtenned.

Verseny közben ajánlott fogyasztani az izotóniás italokat is, melyek a nagy teljesítmény miatt kiürülő ásványi anyagok pótlását segítik. Ha komolyabb terhelésre készülsz, már előtte is érdemes inni belőlük, edzés vagy verseny közben pedig az energiazselékkel együtt is fogyaszthatod.

Itt kell megemlíteni a magnéziumot is, amely ma már többféle – a gyors felszívódást támogató – formában elérhető, és megakadályozza a kialakuló izomgörcsöket. Ha már görcsöl és fáj, akkor is segíthet a folyékony vagy por állagú, rapid módon hasznosuló magnézium.

A pihenés idején jut fontos szerephez a táplálékkiegészítők azon csoportja, amely a fáradt izomzat regenerálódását, a sejtek újraépülését támogatja, és megakadályozza a savasodást. Végeláthatatlan azon készítmények sora, amelyek fehérje- vagy ásványianyag-pótlással igyekeznek felgyorsítani a nagy igénybevételnek kitett test regenerálódását. Ha versenyre készülsz, érdemes ezeket már a felkészülési időszak alatt is fogyasztani.

Rendkívüli térhódításukat élik az úgynevezett BCAA tartalmú táplálékkiegészítők. A BCAA rövidítés olyan aminosavakat jelöl, melyek egyrészt a fehérjebontás megakadályozásával az izomtömeg fenntartást támogatják, másrészt azzal a képességgel, hogy közvetlenül az izmokban üzemanyagként hasznosulnak, energiához is juttatják a szervezetet. A BCAA ráadásként segíti a regenerálódó szervezetet a csont- és izomszövetek újraépítésében.

A sokszor és sokat vitatott L-Carnitin zsírégetést fokozó hatása által a zsírok energiává alakítását segíti elő, ezzel fokozza a tejesítő képességet, és késlelteti a fáradtság kialakulását. Az L-Carnitin jótékony hatása továbbá, hogy javíthatja az izmok oxigénellátását és megakadályozza azok savasodását, ráadásként aminosavként gátolja az izomfehérjék lebontását.

A táplálékkiegészítők sora hosszabb, mint egy maratoni táv, bőven van miből választani. Személyes ajánlásnál mindig a tét nélküli kipróbálást hangsúlyozzuk, vagyis nagyon fontos, hogy ne versenyhelyzetben teszteljük, hogy melyik táplálékkiegészítő hasznosul jól a szervezetünkben. Ami egyeseknek beválik, másnak hasfájást okoz. Egyéni érzékenység kérdése, hogy ki mit és mennyit bír, és melyik változatot hasznosítja jól a szervezete. A próbát, a kóstolót időzítsük a felkészülési időszakra, és semmiképp ne vigyük túlzásba ezek fogyasztását, mert mint mondtam, az edzettséget nem váltják ki, csak támogatnak a kiváló teljesítmény nyújtásában, abban viszont kétségtelenül hasznosak.” – Szűcs Csaba